04 March 2009

Perut


Secara umumnya, bentuk perut berkait rapat dengan kekayaan dan status masyarakat.Bentuk perut yang paling ideal ialah tidak terlalu kurus dan tidak terlalu rata. Paling bagus apabila perut itu bulat dan nampak buncit sedikit kerana ia melambangkan panjang umur, murah rezeki, ramai anak dan nama yang baik. Perut yang terlalu buncit pula melambangkan sikap yang tidak sopan walaupun banyak duit. Jika keseluruhan badannya berisi, orang ini dikatakan materialistik dan pandai berniaga. Secara khususnya bentuk perut boleh dikategorikan kepada 4 jenis iaitu bulat, buncit, tinggi tajam dan rata.



Bulat
Perut bulat dan agak buncit sedikit. Pemiliknya dikatakan berjaya dan kaya. Makan minum pakainya sempurna. Seorang yang pemurah dan murah rezeki.



Buncit
Perut yang buncit diumpamakan seperti beg yang penuh berisi duit. Orang ini memang banyak duit tetapi kuat membazir, pemalas dan kuat makan.



Tinggi tajam
Bahagian atas perut tinggi dan tajam, buncitnya menghala ke atas. Individu ini kurang rehat. Sangat kuat bekerja tetapi duit yang dikumpulnya sedikit. Individu ini sanggup melakukan pelbagai kerja untuk mencari sesuap nasi.



Rata
Perutnya sangat rata dan leper. Pemiliknya seorang yang bijak, pencinta seni dan berjiwa besar. Jumlah simpanan wangnya sederhana banyak. Meskipun ‘trend’ masakini yang inginkan perut yang leper dan rata, ia sebenarnya tidak baik untuk kesihatan dan keseimbangan badan. Hal ini disebabkan oleh kehilangan zat-zat penting untuk tubuh badan dan minda yang sihat dan cergas.
p/s:pengeposan ini tiada kena mngena dgn sesiapa,hanya sekadar renungan bersama2...

13 comments:

adjLA said...

erm..
perot aku bentuk pe ek?
4segi kot..
hahahaha

Azrul_amigo said...

ye la kot...
tp,mcm xde dlm list je...
nnt ak try chek blik...
hahaa

madihahzubir said...

perut manusia itu sume same.tiade beda..sma mcm kite hidup d muke bumi ni.sume manusia serupa.




























ceehhh....beri tepukan sket ak bg khutbah singkat ari khamis!!hahah!

Azrul_amigo said...

giler r ayat madi...
dalam maksud tu...

tacing giler...

madihahzubir said...

ak bjy!!mbuat korg taching an kata2 puitis ak..hehehe

~nEeYsA~ said...

haha..madi2..
kih2..prut aku pe lak ekk?
bntuk love...
waaaa..jiwang2..hahah

wanie said...

bntuk perut pom amik kire ekk..
thn cmne perut yg 3segi..kiu3..
emm yg pasti..
tuhan jdkan perut setiap manusia berbeza2 dan mmpunyai klebihan n kkurangan nyer yg trsndri..
bersyukur la kmoo..
itula semolepnyer..hihi..

Azrul_amigo said...

alhamdulillah..
syukran ya Allah...
moga perut ku xmeragam sokmo...
amin...

madihahzubir said...

nisa perut love la???wahh...jiwang ni!perut pn nk love...dahsyat!xnk kasi perot sll meragam mkn la an teratur..sayangi perut anda setiap ari..mnm la vitagen!

Azrul_amigo said...

asal plak kne mkn vitagen...
baek minum susu cap lembu r...
huuhu...

wanie said...

dri lembu bek susu cap kambing trus..
hihihi..
emm jge la prot anda 2..
if mkn bnyk,skang mmg xnmpk..
tggu la t ble da tue..
kihkih..

torres muhaimin said...

klau tua...
mesti kuor 6 pack kan...
mcm unie nye...
hahaha...

wanie said...

haaa..
unie?
pe kaitan ngn unie..
huhuhu..