22 August 2009

MELAYU vs CINA (GADOH)


gelap..
ape yg aku lihat hanyalah kegelapan..
mata ini untuk melihat..
tapi apa yang nak dilihat..
jika semuanya gelap..
ini cerita aku,cerita kami..
cerita kita yg hidup dlm kegelapan..
berikan kami cahaya,agar dapat kita melihat semula..

kita x buta..
kita hanya hidup tanpa cahaya..
yang membolehkan kita melihat..
lihatlah sekarang..
bukalah mata..
aku dan kamu.
apa bezanya..
warna kulitkah..
bahasa pertuturankah..
budaya,keturunan..apa???
itukah alasan untuk kita bermusuhan..
jika ya..
kami rela dibutakan mata..
dari hidup dalam kegelapan..

bapa saya kata..
kita orang cina mesti kerja kuat..
negara ini melayu punya..
melayu xguna..
melayu xhormat sama org cina..
jadi saya pom xsuka sama org melayu..
melayu bodoh,melayu pemalas,penindas..
aku hanya kawan dengan org cina..


aku xde kwan lain selain melayu..
aku diajar cina bahawa bangsa penipu..
aku percaya..
jangan bagi cina kuasa nnt melayu hilang negara..
aku percaya..
aku jadi benci dekat mereka..
aku diajar bahawa cina adalah musuh..
aku percaya dan aku benci mereka..

woit..ba*i..
lu boleh pergi mati...

aku tersepit..
aku xboleh lari..
aku yg selalu jadi mangsa...
kamu melayu,cina..
hanya pikirkan tentang korang..
bagaimana dengan aku..
korang ingat aku apa..
binatang,yg xde perasaan..
yg boleh korang sepak terajang..
sampai bila korang nak tolak aku..
sampai ke dinding..
sampai aku mengamok membunuh..
itu yang korang nak...
aku hanya mahu berkawan..
hidup bersama..
macam saudara..
hentikan pergaduhan ini..

cikgu kata aku bodoh..
pemalas..
aku pergi sekolah nak belajar..
tapi,diorang semua sibuk pikirkan rating sekolah..
nak jadikan sekolah nombor satu konon..
hei,nombor satu untuk sapa..
untuk diorang atau kitorang...
aku xsuka hidup aku ditentukan..
aku nak tentukan hidup aku sendiri..
dekat sekolah..
aku dilarang untuk berfikir...
tapi aku diajar untuk mengikut...
ini bukan sekolah namanya..
ini penjara...
aku bukan bodoh..
tapi aku bosan...
aku memberontak..
sebab aku xsuka sekolah yang bosan dan bodoh ini..

pst:aku xde keje dop taip dialog teater diorg...




14 comments:

madihahzubir said...

ehem2..gewe ak blakon 2..ish!x sabo..x sbo!

Azrul_amigo said...

hahaha..
pebende la..
sabo2...

~nEeYsA~ said...

ko dh tgk biz ekk cte ni?
gler boringgggggggg.....
huhuhuh...
aku tgk 1/4 je cte ni kot..
ntah pape je..
cikgu2 dorg asyek brgdoh sesma sndri..
tyme meeting g tu..
ish2...

Azrul_amigo said...

leh tahan la citer nie..
xde la boring mane pom..
hoho..

fAhMi said...

perkauman tol cite ni...

AdjLa said...

best ke cte ni?

Azrul_amigo said...

adj:xbest mane pom citer nie,xleh lwan gi:joe ngan transformers.

pahmi:citer ini adalah berdasarkan pendidikan...

Wan Pai said...

sdak cito neh,realiti sbenar..
:)

Azrul_amigo said...

yup..
betol pa..
kawe setuju nge demo..
itu suatu reality..
bkn fantasi..

fAhMi said...

director yg brani mengenengahkan realiti...two thumbs up!

madihahzubir said...

btol!citer ni realiti giler..ak sk.pedas r sp y terasa..haha!

Wan Pai said...

u've been tagged..
http://pai7889.blogspot.com/2009/09/i-love-u.html

yAtiE said...

i've watched this movvee

Beyta said...

citer ni jika dipandang dari satu pihak ada berunsur politik sikit... tp jika difikirkan dari sudut yang lain, ia nya bagus demi mengekalkan perpaduan di negara kita.. tetapi dari aspek lain lagi, melayu harus dibela...

http://beyta.net